DEGRADACE STROJNÍCH SOUČÁSTÍ
Fraktologická sbírka
Jestliže se k sobě přibližují povrchy dvou součástí, např. působením vnějšího zatížení nebo vlastní hmotnosti, dojde k prvnímu dotyku povrchových ploch teoreticky ve třech bodech. V těchto bodech je skutečný měrný tlak tak veliký, že dochází k plastické deformaci a k odlamování částí povrchu (to vše samozřejmě v mikroskopických rozměrech). V důsledku toho přicházejí do kontaktu další místa povrchu. Na nich probíhají stejné děje a to tak dlouho, než skutečná plocha dotyku dosáhne takové velikosti, že skutečný měrný tlak už nevyvolává další plastické deformace. Je zřejmé, že dosažení tohoto rovnovážného stavu závisí na více činitelích, zejména na vnějším zatížení a vlastnostech povrchových vrstev součástí.
Při přibližování povrchů se porušuje celistvost adsorpční vrstvy i oxidové vrstvy a povrchy součástí přicházejí do přímého kovového kontaktu. To má za následek tvorbu mikrospojů. Při jejich následném rozrušování v důsledku relativního pohybu povrchů může docházet k oddělování kovových částic a přemísťování materiálu povrchů. Intenzita tohoto procesu závisí na řadě činitelů, z nichž nejvýznamnější jsou:
. druh a vlastnosti vzájemně působících povrchů těles
. přítomnost a vlastnosti média mezi povrchy
. charakteristiky relativního pohybu povrchů (směr, rychlost, jejich časové změny)
. zatížení (velikost působících sil, jejich časové změny).
Různé kombinace vlastností strojních součástí, jejich provozního namáhání a dalších vlivů a procesů mají za následek vznik a rozvoj různých druhů degradace strojních součástí:
. opotřebení
. koroze
. otlačení
. deformace
. trhliny a lomy
. ostatní poškození.
Opotřebení
je trvalá nežádoucí změna povrchu nebo rozměrů tuhých těles, vyvolaná
vzájemným působením funkčních povrchů nebo funkčního povrchu a média,
které opotřebení vyvolává.
Opotřebení se projevuje odstraňováním nebo přemisťováním částic
hmoty z povrchu součásti mechanickými účinky působících sil, doprovázenými
někdy i jinými vlivy, např. chemickými nebo elektrochemickými.
Opotřebení se podle ČSN 01 50 50 rozděluje na šest základních druhů:
. adhezívní
. abrazívní
. erozívní
. kavitační
. únavové
. vibrační.
Uvedené druhy opotřebení představují základní
případy. V technické praxi se obvykle jednotlivé druhy kombinují, jeden
druh přechází v jiný, uplatňují se další vlivy, takže vzniká řada
variant.
Tento druh opotřebení je typický pro případy, kdy dochází ke smýkání
dvou tuhých těles, přitlačovaných k sobě normálovou silou. Následkem
toho dochází k jejich dotyku, k porušování povrchových adsorpčních a
oxidových vrstev a ke vzniku adhezívních mikrospojů, které jsou vzápětí
rozrušovány.
Na vznik a průběh adhezívního opotřebení mají vliv zejména tyto
faktory:
. hloubka vnikání a poloměr zakřivení povrchových mikronerovností
. velikost zatížení a rychlost relativního pohybu
. schopnost materiálu vytvářet adhezní spoje.
V závislosti na úrovni jednotlivých faktorů pak dochází k různě
intenzivnímu opotřebení. Intenzitu adhezívního opotřebení navíc velmi výrazně
ovlivňuje látka, přítomná mezi funkčními povrchy (mazivo).
V
jednom krajním případě adhezívního opotřebení dochází k mírnému opotřebení. To nastává
tehdy, když rychlost porušování adsorpční a oxidové vrstvy na povrchu je
menší než rychlost jejich obnovování. V takovém případě působí tyto
vrstvy jako ochrana povrchů, brání vzniku adhezních spojů, které jsou méně
četné a méně dokonalé, takže při jejich následném porušování nedochází
k významnějšímu přenosu materiálu mezi povrchy. Takto mírně opotřebovávané
povrchy jsou vyhlazené, lesklé, bez rýh a stop po zadírání. Obdobně se na
vzhledu adhezívně opotřebeného povrchu projevuje i přítomnost maziva mezi
troucími se povrchy.
V
druhém krajním případě adhezívního opotřebení dochází ke vzniku četných a relativně
dokonalých adhezních mikrospojů, k jejich následnému rozrušování spojenému
s přenosem materiálu mezi povrchy a ke vzniku volných (tzv. otěrových) částic.
Takto intenzivně opotřebovávané povrchy jsou rýhované, rozbrázděné, v
pokročilejším stadiu jsou i pouhým okem viditelné částice materiálu, ulpělé
na jednom nebo i obou površích. Velmi silně vzrůstá odpor proti pohybu a
obvykle dojde k úplnému zablokování (zadření). Příčiny tohoto stavu
jsou různé, velmi často jde o následek selhání mazání. Schematicky je
mechanismus adhezívního opotřebení znázorněn na obr. 1.
Obr. 1 Schema mechanismu adhezívního opotřebení |
|
V případě mírného průběhu opotřebení (vhodná kombinace materiálů
součástí, přítomnost dostatečného množství kvalitního maziva, příznivá
kombinace faktorů ovlivňujících průběh opotřebení) dochází k porušování
adhezívních mikrospojů v místě původního rozhraní mezi povrchy, takže
dochází především pouze k jejich mikrodeformaci a tím k jejich vyhlazení.
V případě intenzivního průběhu opotřebení dochází k porušování
adhezívních mikrospojů mimo původní rozhraní mezi povrchy, takže dochází
k přenosu materiálu, případně ke vzniku volných otěrových částic. Obojí
napomáhá stálému růstu intenzity opotřebení a vede až k těžkému poškození
povrchů nebo zadření. Tomu napomáhá také nevhodná volba troucích se
materiálů, nedostatečné nebo žádné mazání i nepříznivá kombinace
faktorů ovlivňujících průběh opotřebení.
V technické praxi se častěji vyskytuje adhezívní opotřebení spojené
s přenosem materiálu. To lze vysvětlit tím, že při velkých plastických
deformacích v místě adhezívního mikrospoje dochází v důsledku těchto
deformací ke zpevňování materiálu, které napomáhá tomu, že k následnému
rozrušení mikrospoje dojde mimo původní rozhraní povrchů. Významnou roli
zde hraje také to, že vznik a rozrušování mikrospojů je doprovázeno vysokým
lokálním vzrůstem teploty, což zvyšuje plasticitu materiálu a podporuje
tvorbu adhezívních mikrospojů.
Velmi častý je také případ, kdy opotřebení součástí začne jako
adhezívní, v důsledku postupujícího opotřebení se zvyšují vůle a případně
se tím zhoršují podmínky mazání. V důsledku opotřebení vznikají volné
otěrové částice, které působí jako abrazivo, tj. postupně přechází
opotřebení čistě adhezívní v kombinaci opotřebení adhezívního a abrazívního
až přejde v téměř čisté opotřebení abrazívní. Proces může dále
pokračovat tak, že v důsledku zvětšených vůlí začnou vznikat ve styku
součástí rázy, které vedou k otlačení povrchů a mohou způsobit lom. Při
následné analýze poškození pak je velmi obtížné určit skutečnou počáteční
příčinu selhání.
Tento druh opotřebení je typický pro případy, kdy se stýkají dva
povrchy a při tom jeden nebo oba jsou drsné a tvrdé, nebo kdy jsou mezi dvěma
povrchy přítomny volné tvrdé částice, nebo kdy jde o zpracovávání
materiálu který obsahuje tvrdé částice.
Potom dochází k oddělování částic materiálů z opotřebovávaného
povrchu rýhováním a seřezáváním. Typický je rýhovaný vzhled povrchu, v
případě intenzivního opotřebení jsou rýhy velmi hluboké, viditelné pouhým
okem, v případě mírnějšího opotřebení jsou povrchy, alespoň v počátečním
stadiu, vyleštěné a rýhy jsou patrné jen při zvětšení.
Typickým
příkladem výskytu abrazívního opotřebení jsou pracovní orgány strojů
pro zpracování půdy a hornin, např. plužní ostří, odhrnovačky pluhů,
radličky pleček a kultivátorů, zuby a lžíce bagrů, radlice buldozerů
apod.
První
případ,
kdy jde o vzájemné působení tvrdých drsných povrchů, je typický pro broušení
součástí, vyskytuje se však i v pohyblivých uloženích součástí. Může
dojít také k tomu, že tvrdé volné částice se zamačkají do měkčího z
povrchů a potom rýhují tvrdší povrch. To se stává např. u hřídelových
těsnění, ucpávek a prachovek.
Druhý
případ,
kdy jde o působení volných abrazívních částic mezi dvěma povrchy, je
velmi silně ovlivňován konkrétními poměry, především množstvím,
tvarem, velikostí, pevností a tvrdostí částic.
Třetí
případ,
kdy jde o zpracovávání abrazívního materiálu, je velmi blízký případu
druhému. Intenzita opotřebení závisí i na počtu částic tvrdších než
povrch součásti.
Schematicky je mechanismus abrazívního opotřebení znázorněn na obr.
2.
Obr. 2 Schema mechanismu abrazívního opotřebení |
|
Vliv
množství
abrazívních částic mezi opotřebovávanými povrchy je zřejmý. Je-li částic
hodně, dochází k jejich shlukování či vrstvení a tím k abrazívnímu
opotřebení i v případě, že většina částic má menší velikost než je
vůle mezi povrchy. Je také větší pravděpodobnost, že se bude vyskytovat větší
množství částic takového tvaru, který je z hlediska abrazívního opotřebení
nepříznivý (tj. ostrohranných) a že jich bude větší množství v takové
poloze, kdy mohou intenzivněji opotřebovávat povrch součástí.
Vliv
tvaru
abrazívních částic je velmi výrazný. Ostrohranné částice budou působit
mnohem intenzivněji než částice zaoblené.
Je zřejmé, že hloubka vnikání částice do povrchu součásti bude záležet
kromě tvaru také na síle, působící na částice v normálovém směru. Působit
bude zcela určitě také případné převracení částice, které bude ovlivněno
v případě abraze mazaných povrchů také poměry proudění v mazací vrstvě.
Vliv
velikosti abrazívních
částic je zřejmý. V případě, kdy jsou abrazívní částice volné mezi
dvěma povrchy, dochází k abrazívnímu opotřebení jen těmi částicemi,
které jsou větší než vůle mezi oběma povrchy, popř. než tloušťka
mazacího filmu. U těchto částic nadkritické velikosti pak přítomnost
mazacího filmu nemá prakticky žádný vliv na výskyt abrazívního opotřebení.
Z toho vyplývá například požadavek na
filtrační schopnost filtrů v mazacím či hydraulickém okruhu.
Vliv
pevnosti
abrazívních částic spočívá v tom, že při nízké pevnosti částic dochází
k jejich drcení (snižují se rozměry, případně až pod kritické) a k
otupování částic olamováním hran. Zároveň se však při drcení vytvářejí
nové částice s ostrými hranami. Tyto jevy (zmenšování rozměrů a otupování
na jedné straně a vznik nových ostrohranných částic na druhé) působí
protikladně. Výsledkem je známý fakt, že s rostoucím zatížením povrchů,
působícím na abrazívní částice, nedochází prakticky ke změně jejich
abrazivity.
Vliv
tvrdosti
abrazívních částic je rovněž zřejmý. Čím jsou abrazívní částice
tvrdší než opotřebovávaný povrch, tím snáze do něj vnikají a tím je
intenzita opotřebení větší. A naopak. Tím
lze také odůvodnit a vysvětlit běžnou snahu konstruktérů a technologů
dosáhnout co možno nejtvrdších povrchových vrstev u těch součástí, kde
lze očekávat abrazívní opotřebení.
Tento druh opotřebení je charakterizován oddělováním materiálu účinkem:
. částic, nesených proudem kapaliny nebo plynu (vyskytuje se např. u čerpadel na znečištěné kapaliny, ventilátorů, cyklonů, tryskačů, potrubí pneumatické, hydraulické či spádové dopravy aj.)
. částic samotné kapaliny, páry nebo plynu (vyskytuje se např. u parních armatur, koncových stupňů parních turbín pracujících v oblasti mokré páry, plynových turbín, náběžných hran křídel a ostatních ploch letadel, ventilů spalovacích motorů aj.).
Mechanismus erozívního opotřebení je podobný jako u opotřebení
abrazívního, tj. dochází k rýhování a seřezávání materiálu. Typické
pro erozívní opotřebení je nerovnoměrné porušení povrchu, který je zvlněný
a zvrásněný a poškozený i v prohlubeninách.
Obr. 3 Schema mechanismu erozívního opotřebení |
|
Intenzita erozívního opotřebení je ovlivněna řadou faktorů, zejména:
. relativní rychlostí opotřebovávajících částic
. teplotou a chemickými vlastnostmi nosného média
. druhem, velikostí a tvarem částic
. kinetickou energií a úhlem dopadu částic
. vlastnostmi opotřebovávaného materiálu.
Všechny uvedené vlivy působí současně, ovšem v různé míře,
podle konkrétní situace. Jde tedy o komplikované a variabilní děje.
Rychlost částic a jejich měrná hmotnost a velikost určují jejich
kinetickou energii. Působení částic na opotřebovávaný povrch ovlivňuje
celá řada faktorů. Lehké částice se nemusí vůbec dostat do kontaktu s povrchem;
jsou zbrzděny a "odfouknuty" zhušťujícím se mediem. Je tedy zřejmé,
že u erozívního opotřebení existuje kritická velikost, ale také kritická
rychlost částic.
V okamžiku dopadu částice na povrch dochází ke zmaření kinetické
energie částice zbrzděním na určité dráze.
Jestliže dopadají částice na povrch s velkou hodnotou modulu pružnosti,
brzdí se na nepatrné dráze (malé pružné deformace) a vznikající síly a
teploty jsou značné. K tomu dochází u tvrdších materiálů, např. u kalené
oceli. Intenzita opotřebení je potom značná. Závisí silně také na úhlu
dopadu.
Jestliže dopadají částice na povrch s malou hodnotou modulu pružnosti,
brzdí se na relativně dlouhé dráze a vznikající síly jsou malé. To nastává
např. u pryže a některých plastů. Intenzita opotřebení je podstatně nižší
než u tvrdých materiálů.
V okamžiku dopadu částice na povrch je částice smýkána a přitlačována
na povrch vzniklými silami a působí v podstatě stejný proces jako u abrazívního
opotřebení. Děj je závislý na velikosti vzniklých sil. Této představě
odpovídají i praktické zkušenosti: při jinak stejných podmínkách jsou měkké,
pružné materiály odolnější proti erozívnímu opotřebení než materiály
tvrdé.
Kavitační opotřebení je charakterizováno oddělováním částic z
povrchu v oblasti zanikání kavitačních dutin v kapalině.
Mnoho součástí pracuje v různých kapalinách,
velmi často ve vodě. Voda je silně agresivní prostředí, které působí
provozní potíže a poruchy v důsledku koroze, eroze a kavitace. Zejména
kavitační opotřebení bývá často nesprávně považováno za důsledky
koroze. Ke kavitačnímu opotřebení může docházet pouze tam, kde se
vyskytuje kavitace. tj. dochází ke vzniku kavitačních dutin, jejichž zánik
vyvolává hydrodynamické rázy. Rázy působí na povrch materiálu zcela
analogicky jako kontaktní tlaky u opotřebení povrchovou únavou. Kavitační
opotřebení se vyskytuje např. ve vodních turbínách, čerpadlech, u součástí
hydraulických systémů, ve vodovodech, v redukčních ventilech, v chladicích
systémech pracujících s kapalinou, v pračkách, v tlakově mazaných ložiskách
apod.
Kavitační dutiny vznikají v místech, kde se z nějakých
důvodů (proudění zúženým průtočným průřezem, působení tahových
napětí na kapalinu aj.) sníží tlak pod hodnotu tlaku nasycených par
kapaliny při dané teplotě. V tom případě se v kapalině začnou tvořit
dutiny (kaverny), vyplněné parami kapaliny. Objem, který zaujímá kavitační
dutina, může kolísat ve velkém rozsahu, řádově od krychlových milimetrů
do krychlových metrů. V oblasti vyššího tlaku pak tyto dutiny implozivně
zanikají, to působí hydrodynamické rázy, které poškozují povrchy materiálu.
Typický kavitačně poškozený povrch je drsný, jakoby vytrhaný.
Obr. 4 Schema mechanismu kavitačního opotřebení |
|
Hlavní faktory, které ovlivňují intenzitu kavitačního opotřebení
jsou:
. obsah plynů v kapalině,
. teplota a tlakové poměry,
. povrchové napětí a viskozita kapaliny.
V kapalinách, které při normálním tlaku obsahují viditelné bubliny
vzduchu (plynu), se kavitační dutiny tvoří při snížení tlaku expanzí těchto
bublin, vylučováním vzduchu z kapaliny nebo spojováním menších bublin. V
kapalinách, ve kterých při normálním tlaku nejsou bubliny viditelné,
vznikají kavitační dutiny až při poklesu místního tlaku přibližně na
hodnotu tlaku syté páry při dané teplotě. Tyto dutiny jsou vyplněny převážně
sytou párou kapaliny.
Se vzrůstající teplotou kapaliny se zvětšuje počet vznikajících
kavitačních dutin. Současně se však zvyšuje tlak nasycených par, takže
vznikající dutiny mají menší objem. Tyto jevy působí na intenzitu kavitačního
opotřebení protichůdně. Průběh kavitačního poškození v závislosti na
teplotě má lokální maximum při určité teplotě, u vody je to v rozmezí
asi 45 až 50 oC, asi při 80 oC je již intenzita poškození
prakticky nulová.
Důležitým faktorem je také rozdíl mezi vnějším tlakem a tlakem
nasycených par. Čím je tento rozdíl větší, tím intenzivnější je
kavitační opotřebení.
Povrchové napětí kapaliny má výrazný vliv na velikost kavitačních
dutin. Čím je větší povrchové napětí, tím větší dutiny vznikají za
jinak stejných podmínek. Větší dutiny znamenají větší intenzitu kavitačního
opotřebení.
Viskozita kapaliny má vliv na rychlost růstu kavitačních dutin. Podle
současných představ však se vliv viskozity uplatňuje především těsně před
zánikem kavitační dutiny a to tak, že snižuje rychlost, s jakou kapalina
vniká do dutiny při její implozi.
Mechanismus kavitačního působení není zcela přesně znám. Existuje
několik hypotéz, experimentálně nejlépe potvrzená je tato představa: při
zániku kavitačních dutin dochází k jejich nesférické implozi, při které
dochází nejprve ke zploštění dutiny, do které v závěrečné fázi vniká
mikroproud kapaliny o vysoké rychlosti (nad 300 m.s-1).
To vyvolává tlakové vlny a rázy, které dosahují hodnot 103
MPa i vyšších. Je nutno si uvědomit, že kavitační poškození není výsledkem
působení rázů vyvolaných zánikem jednotlivých dutin, nýbrž že jde vždy
o velká množství (mraky) dutin.
Při implozi kavitačních dutin nastává různě intenzivní působení
na povrch materiálu:
. Mírné působení, při kterém nedochází k poškozování materiálu, ale je rozrušována mezní vrstva kapaliny na povrchu materiálu. To může iniciovat korozní poškození.
. Slabé působení, při kterém jsou narušovány nedostatečně přilnavé povrchové vrstvy (nátěry, oxidační vrstvy, produkty koroze), vlastní materiál je poškozován jen nepatrně.
. Středně silné působení, při kterém napětí v materiálu vyvolaná hydrodynamickými rázy jsou menší než mez kluzu materiálu. K poškození povrchu dochází následkem únavových dějů, které lze považovat za vysokocyklovou únavu.
. Silné působení, při němž jsou vznikající napětí větší než mez kluzu. Dochází k plastické deformaci povrchových vrstev, to vede k jejich zpevňování, ale zároveň také k únavovému poškozování, které lze považovat za nízkocyklovou únavu.
. Napětí vyvolaná hydrodynamickými rázy jsou větší než mez pevnosti materiálu. Pak dochází k poškození které lze srovnávat s křehkým lomem, velmi ovšem závisí na vlastnostech materiálu povrchu.
Únavové opotřebení je charakterizováno postupnou kumulací poruch v
povrchové vrstvě při opakovaných kontaktních napětích. Dosahují-li tato
napětí hodnot nad mezí kluzu, jde o nízkocyklovou únavu, jsou-li pod mezí
kluzu, jde o vysokocyklovou únavu.
Nejčastější případy povrchové únavy jsou známy u valivých ložisek,
ozubených kol, železničních kol, zdvihátek ventilů spalovacích motorů,
pneumatických kladiv aj.
Vznik, průběh i intenzita poškození únavovým opotřebením jsou
velmi závislé na provozních podmínkách.
Obr. 5 Schema mechanismu únavového opotřebení |
|
Kontaktní
únavové opotřebení vzniká při silovém, cyklicky opakovaném styku dvou těles, při kterém
se vyskytují vysoké lokální tlaky. K tomu dochází zejména při styku těles
se zakřivenými styčnými plochami, typicky na bocích zubů ozubených kol.
Kromě vysokých kontaktních tlaků zde ještě spolupůsobí skluz a tření,
které přidávají ještě tahové a smykové namáhání a tím dále přispívají
k porušování povrchu. Při tom se podmínky kontaktního namáhání značně
mění podél boku zubů, protože se kromě čistého valení vyskytuje ještě
různě velký skluz, který současně vytváří předpoklady pro vznik adhezívního
opotřebení a projevuje se i různý vliv maziva.
První únavové trhliny vznikají v tenké povrchové vrstvě materiálu.
Ty se rozvíjejí a spojují až nastane vylamování částí povrchu.
Častým typem únavového poškození je tvoření důlků (pitting),
obvykle okrouhlého tvaru, ovšem u povrchů s vysokou tvrdostí (valivá ložiska
nebo cementované součásti) mohou mít důlky i hranatý nebo protáhlý tvar.
Na jejich vzniku se význačně podílí mazivo. Účinkem kontaktních tlaků
vniká mazivo do povrchových trhlin, v důsledku dalšího pohybu součástí
je v nich uzavíráno a jeho tlak se účinkem kontaktního namáhání zvyšuje.
To přispívá k dalším šíření trhlinek a vede až ke vzniku zmíněných
důlků. Původně se označení "pitting" užívalo právě pro tento
případ poškození, později se však jeho používání rozšířilo i na
ostatní případy kontaktního únavového poškození.
Zvláštním
případem
kontaktního únavového poškození je odlupování povrchové vrstvy materiálu
(spalling). Dochází k němu zejména u povrchově tvrzených součástí, při
malých tloušťkách tvrzené vrstvy. Vysoké, opakující se kontaktní tlaky
vyvolávají podpovrchová smyková napětí, která působí vznik podpovrchových
trhlin. Později dochází k prolamování povrchové vrstvy a k jejímu odlupování.
Na vznik únavového opotřebení mají, kromě provozních podmínek
které mají rozhodující význam, vliv také:
. tvrdost povrchové vrstvy
. nečistoty a vměstky
. drsnost povrchu.
Experimentálně bylo prokázáno, že odolnost proti poškození únavovým
opotřebením se zvyšuje s tvrdostí povrchu. Tato závislost je lineární a
projevuje se i v oblasti vysokých tvrdostí (55 až 68 HRC).
Vměstky působí nepříznivě, neboť se projevuje
jejich vrubový účinek a proto na nich nejdříve vznikají únavové
mikrotrhliny. Nepříznivé působení vměstků se zvětšuje s jejich velikostí.
Drsnost povrchu má rovněž výrazný vliv na odolnost proti únavovému
opotřebení. Vysvětlit to lze opět vrubovými účinky drsnějších povrchů.
Zejména u povrchově tvrzených materiálů je vliv drsnosti povrchu na jejich
odolnost výrazný.
Zjištění
prvních stop povrchové únavy (pitting) by mělo být vždy důvodem pro výměnu
postižených součástí. Jakmile poškození dospěje do tohoto stadia, zpravidla se dál rozvíjí
velmi progresivně a vede k rychlé havárii součásti. To je dáno tím, že v
této fázi se k již popsanému průběhu únavových dějů přidávají další
vlivy, především rázy vzniklé v důsledku objevení se důlků v povrchu a
zvětšujících se vůlí. Může se objevit také abraze, působená uvolněnými
částicemi materiálu.
Vibrační opotřebení je charakterizováno oddělováním částic
materiálu v místech kmitavých tangenciálních posuvů funkčních ploch při
jejich současném zatížení normálními silami.
Vzájemný pohyb má různý původ. Může se jednat o přímočarý
vratný pohyb, o pohyb způsobený přenesenými vibracemi nebo o pohyb vzniklý
v důsledku pružných deformací v uložení mechanicky namáhaných součástí.
Běžně dosahují amplitudy vibrací řádových hodnot 10-4
až 10-1
mm. Při tak malých pohybech je znemožněno odstraňování otěrových částic,
které jsou dále namáhány normálními i tangenciálními silami, oxidují a
dodávají opotřebeným místům na ocelových a litinových součástech
typické hnědočervené až hnědočerné zbarvení. Jde o tzv. "krvácení
materiálu". K tomu nemusí vždy dojít. Obvykle k tomu nedojde, je-li místo
opotřebení "chráněno" vrstvou maziva před přístupem vzdušného
kyslíku.
Obr. 6 Schema mechanismu vibračního opotřebení |
|
Vibračním opotřebením se poškozují i velmi tvrdé materiály, bez
ohledu na přítomnost maziva. Vibrační opotřebení může iniciovat i únavové
lomy.
K vibračnímu opotřebení může docházet např. v různých pohyblivých uloženích, na která se přenášejí kmity vlastní nebo vybuzené cizím zdrojem. Často se jedná o valivá ložiska, čepy, hřídele a spojky. Často k němu dochází také u nalisovaných spojení, např. náboje kol, setrvačníky, řemenice aj., není-li hřídel nebo čep dostatečně tuhý, takže dochází k jeho střídavému ohybu v místě nalisování. Typický výskyt tohoto opotřebení je u křížových kloubů a v drážkovém spojení kloubových hřídelů.
Na průběh a intenzitu vibračního opotřebení působí řada faktorů,
zejména:
. amplituda pohybu
. frekvence pohybu
. měrný tlak ve styku součástí
. vlastnosti materiálu.
Vibrační opotřebení vzniká především tehdy, je-li amplituda
pohybu větší, než může být vyrovnáno pružnými deformacemi povrchů a
kdy tedy dochází ke skluzům. S rostoucí amplitudou pohybu se intenzita vibračního
opotřebení zvyšuje.
Vliv frekvence pohybu je poněkud paradoxní: při nižších frekvencích
je opotřebení intenzivnější. Vysvětluje se to tím, že při nižších
frekvencích se výrazněji mohou projevit chemické (korozní) složky procesu.
Chemické reakce potřebují pro svůj průběh určitý čas. Se zvětšováním
kmitočtu se zkracuje doba působení korozních činitelů na čerstvě obnažený
kov i na již oddělené částice.
Vliv měrného tlaku ve styku součástí není zcela jednoznačný. S
rostoucím měrným tlakem se zvětšuje tření, tím se zmenšuje amplituda
vibrací a tedy i opotřebení. Je-li vzájemný pohyb v důsledku vysokého měrného
tlaku zcela vyloučen, k vibračnímu opotřebení nedochází. Tato podmínka však
v praxi nebývá často splněna ani u nalisovaných spojení.
Z vlastností materiálu působí na vibrační opotřebení především
jeho schopnost tvořit oxidy, bránící kovovému styku součástí. Odolnost
materiálu, který snadno a rychle tvoří oxidy je pak závislá především
na abrazívních vlastnostech těchto oxidů. Tvrdost povrchu zpravidla zvyšuje
odolnost proti vibračnímu opotřebení.
Koroze
je nežádoucí trvalá změna povrchu materiálu, způsobená elektrochemickými
a chemickými vlivy okolního prostředí.
Podle mechanismu korozních procesů se koroze dělí na chemickou a
elektrochemickou.
Chemická
koroze
se vyskytuje poměrně zřídka. Jsou to případy, kdy dochází k chemickým
reakcím v nevodivém prostředí, například tvorba okují při tváření
oceli za tepla.
Elektrochemická
koroze je nejčastější. Změny působené touto korozí si lze představovat
jako procesy probíhající v galvanickém článku. Elektrochemická koroze může
probíhat všude tam, kde se stýkají různé kovy a je přítomen elektrolyt;
stačí vzdušná nebo kondenzační vlhkost. Korozi velmi podporuje, je-li
elektrolyt dobře vodivý, např. v důsledku přítomnosti iontů SO2.
Takovéto poměry i u slitin.
Podle vzhledu se koroze dělí na rovnoměrnou a nerovnoměrnou. Rovnoměrná
koroze probíhá přibližně stejně rychle po celém napadeném povrchu,
lze poměrně přesně předvídat její postup.
Nerovnoměrná koroze napadá jen některé části povrchu nebo některé strukturní složky materiálu. Napadená místa při tom navenek nemusí jevit zřetelné známky napadení. Bodová koroze proniká přednostně do hloubky materiálů a vede až k jejich proděravění. Laminární koroze postupuje přednostně po hranicích jednotlivých vrstev, např. u válcovaných nebo vrstvených materiálů, které se pak oddělují v šupinách. Mezikrystalická koroze postupuje po hranicích krystalových zrn do hloubky, často vede k úplné destrukci materiálu. Transkrystalická koroze postupuje do hloubky nejen po hranicích krystalových zrn, ale i napříč zrny.
Podle prostředí se koroze dělí na korozi atmosférickou, půdní, ve
vodě, v plynech apod.
Nejčastěji se vyskytuje koroze atmosférická. Činitelé, kteří ji
podporují, jsou zejména:
.
vlhkost,
Otlačení
je trvalá nežádoucí změna povrchu, způsobená vnějšími silami.
K otlačení dojde tehdy, jestliže skutečný kontaktní tlak překročí mez
kluzu materiálu povrchové vrstvy.
O
otlačení jako samostatném poškození lze mluvit tehdy, je-li zasažená
(deformovaná) oblast makroskopických rozměrů. Z pohledu mikroskopického
dochází k otlačení vždy a vlastně se jedná o první fázi opotřebení,
ve které dochází k přibližování povrchů.
Protože technické kovy lze považovat za objemově nestlačitelné, má
při otlačení působení kontaktního tlaku za následek tok materiálu z místa
působení tlaku. Objem materiálu se nemění, materiál neubývá, ale přemísťuje
se a vytváří valy okolo místa působení tlaku. To má v technické praxi
zpravidla za následek změnu vůlí v daném spojení, čímž může být
vyvoláno např. zvýšené opotřebení nebo lomy v důsledku rázů.
Otlačení v uvedeném smyslu je možno považovat za místní
(povrchovou) deformaci.
Deformace
je trvalá nežádoucí změna geometrického tvaru součásti.
O
deformaci jako samostatném poškození lze mluvit tehdy, jde-li o změnu
geometrického tvaru součásti, např. prohnutí hřídele, ovalita prstencové
součásti, vyboulení desky apod. Pružné deformace se za poškození nepovažují.
K deformaci součásti dojde tehdy, překročí-li napětí v některém
průřezu součásti mez kluzu materiálu. Při tom záleží též na
vlastnostech materiálu. U křehkých materiálů k deformaci dochází zřídka,
většinou vznikne lom, protože už poměrně malé deformace vedou k překročení
meze pevnosti.
Napětí, vedoucí k deformaci může být způsobeno vnějšími nebo
vnitřními silami. Vnější síly obvykle vyvolávají ohybové nebo torzní
momenty. Vnitřní síly (vnitřní napětí) mohou být zbytková, v důsledku
použitého výrobního postupu, nebo vnesená zvenčí, např. přehřátím při
provozu nebo jako důsledek otlačení. Deformaci ovšem vyvolá také změna
rovnováhy vnitřních pnutí např. v důsledku stárnutí materiálu který
obsahoval vnitřní pnutí, v důsledku působení zvýšených teplot, nebo v důsledku
opotřebení při kterém je odstraněna povrchová vrstva materiálu s
koncentrovaným napětím
Trhlina
je porušení homogenity materiálu v části průřezu. Lom je porušení
homogenity materiálu v celém průřezu.
Příčiny vzniku trhlin a lomů jsou stejné jako u otlačení a
deformací, tj. působení vnějších nebo vnitřních napětí, které v části
průřezu, popř. v celém průřezu překročí mez pevnosti nebo mez únavy
materiálu. Je-li materiál křehký, praskne a vznikne trhlina nebo lom. Vlivy,
které k tomu vedou, jsou rozmanité. Může se jednat o
Trhliny
jsou jedním z nejčastějších poškození především u odlitků, u svařenců
a u tepelně zpracovávaných součástí. Trhliny snižují pevnost součástí,
působí netěsnosti a u dynamicky namáhaných součástí vedou ke vzniku únavových
lomů.
Lomy
lze rozdělit na:
Statický
lom
vznikne tehdy, je-li překročena mez pevnosti materiálu v některém průřezu.
Vzhled lomové plochy statického lomu se mění podle vlastností materiálu a
způsobu namáhání. Nejčastěji dochází k lomům vyvolaným ohybovým namáháním.
Lomová plocha takového statického lomu je přibližně rovinná a kolmá na
směr napětí. Její povrch je zrnitý, drsný, hrubší nebo jemnější v závislosti
na velikosti zrna materiálu. Vzhled celé lomové plochy je stejný (nedojde-li
k druhotnému poškození lomové plochy např. vzniklými rázy).
Statické lomy vyvolané namáháním v krutu mají lomovou plochu
typicky šroubovitou u houževnatějších materiálů a jehlicovitě roztříštěnou
u tvrdších materiálů. Statické lomy vyvolané kombinovaným namáháním (krut
a ohyb) mají i lomovou plochu komplikovanějšího tvaru, který se blíží k tvaru
typické lomové plochy převládajícího namáhání.
Únavový
lom
vznikne tehdy, je-li překročena mez únavy materiálu. V místě povrchu, kde
dochází ke koncentraci napětí, vznikne po určitém počtu cyklů zárodek
trhliny. Pokračujícím proměnlivým zatížením se střídavě "otevírá"
a "zavírá" a šíří se do hloubky materiálu. Tímto otevíráním
a zavíráním se povrchy vyhladí až vyleští, dostávají typický
lasturovitě vyhlazený vzhled. Jak se tato únavová oblast vznikajícího lomu
rozšiřuje, zmenšuje se nosný průřez součásti až napětí vyvolané okamžitým
zatížením překročí mez pevnosti a součást se ve zbývajícím průřezu
zlomí statickým lomem. Lomová plocha únavového lomu má tedy dvě typické,
vzhledově odlišné oblasti:
Podle tvaru jednotlivých oblastí únavového lomu a podle
poměru jejich velikosti lze zpětně soudit na podmínky namáhání, za kterých
ke vzniku únavového lomu došlo. To má velký význam pro posouzení případných
opatření s cílem zabránit opakování poruchy, tj. pro rozhodnutí zda je možné
a účelné snažit se o zlepšení provozních podmínek nebo zda příčina leží
mimo možnosti provozovatele stroje.
Únavový lom vzniká od místa s největší koncentrací napětí,
zpravidla tahového. Šíří se popsaným způsobem. Čím pomalejší je
rozvoj únavové trhliny (únavové oblasti lomu), tím více se povrch vyhladí
až vyleští. Tedy lomy s velmi hladkým povrchem únavové oblasti se rozvíjely
dlouho. To svědčí také o malém zatížení, popř. o dostatečném dimenzování
až předimenzování součásti. Čím menší část celkové lomové plochy připadá
na únavovou oblast, tím větší zřejmě bylo zatížení součásti, popř.
tím menší její dimenzování. Přehled typických případů únavových lomů
je na obr. 7.
Pro případy namáhání s převažujícím tahem nebo ohybem je typická rovná (rovinná) lomová plocha, kolmá k ose součásti. V případě, že převažujícím namáháním je krut nebo krut s ohybem, vzniká únavový lom zcela analogicky. Lomová plochy však není rovinná, ale má složitý obecný tvar. Při namáhání čistým střídavým nebo míjivým krutem vzniká únavový lom se šroubovou plochou, při namáhání krutem stálého směru nebo jen s malou míjivou složkou vzniká únavový lom s kuželovou plochou, při kombinovaném namáhání krutem a ohybem vzniká plocha blízká uvedeným případům ale posunutá vzhledem k ose součásti. Je-li navíc materiál méně plastický, je povrch statické části lomové plochy roztříštěn.
Obr. 7 Schematické
znázornění typických případů únavových lomů
Statická část lomové
plochy je vyšrafována.
V prvním sloupci je znázorněno převládající zatížení.
Ve druhém sloupci je vzhled lomové plochy únavového
lomu, který se začal rozvíjet z bodové vady na povrchu součásti, přičemž
zatížení součásti bylo velké.
Ve třetím sloupci se únavový lom začal rozvíjet
z bodové povrchové vady, přičemž zatížení součásti bylo malé.
Ve čtvrtém sloupci se únavový lom začal rozvíjet
z obvodové povrchové vady součásti, přičemž zatížení bylo velké.
V pátém sloupci se únavový lom začal rozvíjet z
obvodové povrchové vady součásti, přičemž zatížení bylo malé.
V prvém řádku jsou znázorněny únavové lomy součástí
namáhaných míjivým tahem nebo tlakem; příklad: oškrty sbíječek.
V druhém řádku jsou znázorněny únavové lomy součástí
namáhaných míjivým ohybem; příklad: čep nepoháněného kola automobilu.
V třetím řádku jsou znázorněny únavové lomy
součástí namáhaných střídavým ohybem; příklad: páky nebo ramena, převádějící
rotační pohyb na posuvný.
Ve čtvrtém řádku jsou znázorněny únavové lomy
součástí namáhaných ohybem za rotace; příklad: hřídel na který působí
tah řemenu.
V pátém řádku jsou znázorněny únavové lomy součástí
namáhaných krutem a ohybem, přičemž převládá ohybové namáhání; příklad:
hřídel hnacího kola automobilu.
V šestém řádku jsou znázorněny únavové lomy
součástí namáhaných krutem a ohybem, přičemž převládá namáhání
krutem; příklad: torsní tyče pérování automobilu.
Kromě uvedených, nejčastějších a obvykle poměrně zřetelných poškození
součástí dochází i k jiným, někdy méně zřetelným poškozením. Jako příklad
lze uvést:
*
* * * *
Jednotlivé zde popsané druhy poškození strojních součástí jsou
typické případy, které se v technické praxi vyskytují spíše výjimečně,
většinou pouze tehdy, jestliže naprosto dominuje některá z příčin, která
má uvedený případ poškození za následek. To je ovšem spíš výjimečný
případ, většinou jsou jednotlivé působící vlivy zhruba srovnatelné úrovně,
takže se projeví všechny společně. To pak vede k tomu, že poškození buď
nemá výrazné znaky jednoho typu, anebo má typické znaky odpovídající různým
druhům poškození současně. Často také dochází ke změně mechanismu poškození
jedné součásti v čase. Při zkoumání takové poškozené součásti lze
spolehlivě rozeznat pouze poslední převládající mechanismus poškození,
který ovšem nemusí být skutečnou prvotní příčinou poruchy.
Jestliže se však kromě vlastního poškození součásti vezmou v úvahu
také provozní podmínky ve kterých součást pracovala a celková doba jejího
provozu, případně poznatky z provozu obdobných součástí či zařízení,
lze s poměrně velmi dobrou pravděpodobností určit vlastní technickou příčinu
selhání součásti a případně předejít jeho opakování.